Doughnut Economics voor bedrijven. Hoe werkt het? We nemen Rabarbara als voorbeeld.

Anke Sitter is fan van Doughnut Economics
Waar ben jij mee opgegroeid? Bedrijven moeten winst maken? Maximale winst? Vraag en aanbod bepalen de prijs van iets? Hard werken loont? Kosten gaan voor de baten uit? Je bedrijf moet altijd groeien? Mensen maken hun keuzes op basis van hun voordeel?

Door Anke Sitter

Wat nu, als er hiervoor alternatieven zijn? Meer kleuren op ’t palet liggen?

Ik ben vragensteller. Anke Sitter. Altijd al vragensteller geweest. Dus plaats ik ook (altijd) vragen bij de status quo. In een dergelijk proces kwam ik in aanraking met Doughnut Economics. Vaak kies ik voor de Engelse term: economics is breder dan de (algemeen gebruikte) interpretatie van economie in het Nederlands. Voor mij een belangrijke nuance.

Doughnut economics plaatst de economie in dienst van de maatschappij (niet andersom, zo als het nu in de politieke besluitvorming af en toe lijkt). Wat de maatschappij niet dient, verdient niet om te worden gemaakt en verhandeld. Sta daar maar even bij stil!

Maar voor ik helemaal afdwaal, terug naar bedrijvigheid en ondernemerschap.

Krijg je hedendaags de vraag: “Ben je wel een échte ondernemer?” dan wordt vaak bedoelt: “Ga je wel hard genoeg achter winst- en kostenminimalisatie aan? Pak je je kansen, verdring je concurrentie, ben jij de grote winnaar?”

Wie is een échte ondernemer in termen van Doughnut Economics? Iemand, die

  • Zijn (maatschappelijk) doel kent;
  • Hiervoor duidelijke (waarde)kaders stelt;
  • Samenwerkt met haar netwerk;
  • De mens in al zijn waarde en sociale verbondenheid ziet en diens krachten en talenten zinvol inzet;
  • Een stevig bedrijf bouwt, waarvan de koers niet door oneigenlijke inmenging wordt vormgegeven.

Hoe ziet dit concreet eruit, met als Rabarbara als voorbeeld?

Doughnut Economics

DOEL (purpose):

Barbara is woordenkunstenaar. Zij is instaat complexe vraagstukken in goed begrijpelijke tekst te zetten. Barbara gebruikt haar talent o.a. om mensen, die kwetsbaar zijn, zich kwetsbaar voelen, hun eigen woorden en daarmee hun eigen verhaal (terug) te geven. Barbara werkt met taal aan een inclusievere samenleving.

NETWERK:

Barbara startte met een stevig netwerk rond om haar woonplaats, groeide door naar heel de Achterhoek en is inmiddels door heel Nederland onderweg. Met haar bijzondere persoonlijkheid, haar authenticiteit en haar producten heeft zij eenieder in haar netwerk veel te bieden. Waarde en wederkerigheid in haar contacten zijn maar in beperkte, toch voldoende mate monetair.

KADERS (governance):

Barbara bouwt bewust en gestructureerd aan relaties. Zij bouwt haar netwerk uit, o.a. kijkende naar wie haar droom en missie deelt, wie haar in haar ontwikkeling in haar ondernemerschap weer een stap verder kan brengen. Belangrijk is, dat zij dicht bij zichzelf blijft en zich niet laat verleiden paden te volgen, die niet bij haar passen.

Het aantal mensen, dat Barbara met haar werk weer kracht en hoop en vooruitgang heeft kunnen bieden is immens.

KEUZES (ownership):

Voor Barbara begon het bouwen aan haar eigen bedrijf met passie. Passie voor woord en taal. Haar baan als postbode bracht inkomsten, maar maakte nul gebruik van haar talenten en vaardigheden (een redelijk vaak voorkomend, behoorlijk asociaal facet in onze hedendaagse maatschappij). Omdat Barbara niet aan de “ISO-standaarden voor de economisch als waardevol geziene werknemer” voldoet, was er weinig kans, dat zij op ‘gewone weg’ haar talenten in kon zetten. Verspilling van je welste, in dit economisch klimaat! De zoektocht naar haar eigen pad begon. Bij iedere stap de vraag of die keuze bij haar past, naar het juiste pad leidt, Barbara in haar kracht zet. Voor ieder meter heeft zij op haar eigen manier moeten vechten, met zichzelf en met hulp van ‘goede raad’ uit haar omgeving.

Barbara overtuigt/de door prestaties! De eerste keer openbaar spreken, de eerste keer een workshop geven, de eerste keer… Vaak met de vraag, hoe maak je het voor jezelf werkbaar? Feedback stookte het vuur op! Deelnemers enthousiast, met zin in méér.

Barbara had al eerder geleerd, haar eigen tempo te bewaken. Dát is eigenaarschap: zelf bepalen, op welk manier je jezelf en je bedrijf ontwikkelt; je niet op laten jagen door anderen. Scherp blijven, op alle vlakken.

FINANCIËEN

Barbara heeft haar bedrijf volledig uit eigen middelen en eigen kracht opgebouwd. Geen bank, die zeggenschap heeft over haar bestedingen en investeringen. Geen aandeelhouder die vanuit eigen winstbejag haar kan sturen naar een andere koers.

Barbara heeft door de jaren heen kansen gegrepen, en soms ook langs zich heen laten gaan, wanneer het nog niet het juiste moment ervoor was om vanuit eigen vermogen die stap te kunnen zetten. Dat noem ik werkelijk krachtig! Slim kiezen, gestructureerd bouwen. Kansen, die Barbara aanpakte vertaalden zich niet altijd direct naar monetaire waarden, maar waren stuk voor stuk heel waardevol: voor haar, voor de bedrijfsontwikkeling en/of voor haar omgeving.

De baan bij de post is verleden tijd. Barbara is fulltime ondernemer.

WAARDE

De waarde van Barbara’s bedrijf gaat vele malen verder dan de (gezonde) balans, die het bedrijf in cijfers toont. De maatschappelijke impact wordt daarin feitelijk niet gemeten! Het aantal mensen, dat Barbara met haar werk weer kracht en hoop en vooruitgang heeft kunnen bieden is immens.
Wat merken we er als samenleving van? Een algemeen betere mentale gezondheid, minder onrust, minder ziektekosten. Verlichting.

Foto bovenaan artikel: Anja Onstenk

Lees ook: Anke Sitter: “Respect hangt niet af van geld. Daarom ben ik ook fan van de Donuteconomie”

Lees ook: Droom: hoe alles van waarde niet meer weerloos is

Deel dit artikel:

Ontdek meer artikelen

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief ontvangen?
Verschijnt één keer per maand met weetjes, nieuws en achtergrondinformatie.

Stuur mij een bericht:

Contactformulier

Wil je...

Als je vragen hebt, van wat voor een aard dan ook, voel mij gerust duchtig aan de tand.

Ben je nieuwsgierig naar mij geworden en/of wil je met mij in zee gaan: laat het weten. Jij bent altijd welkom in mijn netwerk. Als je wil kennismaken: in de ochtend drink ik graag koffie met je. In de middag thee. In de avond port.

Als je geïnterviewd wil worden over de barst in je leven, je bedrijf of de samenleving en jouw oplossing om hem te helen, laat van je horen!

Als je wil dat ik je zelfgeschreven boek bespreek, mag je mij een recensie-exemplaar toesturen.

Als je wil dat ik je een brief schrijf, doe ik dat. Voor 37,50 euro ontvang je post van mij met een heuse Rabarbara-postzegel in je brievenbus. Natuurlijk mag je mij ook een brief sturen. Ik ben dol op post! Mail mij in beide gevallen om adresgegevens uit te wisselen.