Dorian Temming: “Om tot rakende kunst te komen heb ik het nodig om een zinvolle baan ernaast te hebben”

Dorian Temming
Dorian Temming is beeldend kunstenaar en maakt poëtisch-conceptueel beeld met het thema cultuur versus natuur. Met haar werk wil ze het onderbewuste van de kijker raken en meegeven hoe de mens impact heeft in zijn directe omgeving en in de wereld. Ze wil duidelijke maken hoe de natuur zal zijn zonder ingrijpen of met minder ingrijpen van de mens. Naast haar kunstenaarschap werkt Dorian parttime bij de Stadskamer als procesbegeleider. Een vraag die voor haar heel beladen is: ”Kan je rondkomen van je kunst?” Dorians antwoord: “Het is mooi als je alleen als beeldend kunstenaar kan werken. Ik denk dat ik daar niet gelukkig van zal worden. Om tot rakende kunst te komen heb ik het nodig om een zinvolle baan ernaast te hebben. Door die structuur krijg ik een vrij hoofd. Voor mij is het beeld dat mensen hebben van een losbandige kunstenaarschap met seks, drugs en rock en roll een mythe.”

“Drie jaar geleden had ik het heel druk met allemaal kleine baantjes. Ik werkte in de kroeg, was schoonmaakster, gaf tekenles en organiseerde workshops. Op deze manier probeerde ik rond te komen en kwam er van mijn kunst niks terecht,” vertelt Dorian Temming, “Na al dat gewerk had ik geen puf meer en geen vrij hoofd. Van workshops organiseren werd ik uiteindelijk niet blij, want ik houd meer van dingen maken en leren die dicht bij mezelf zijn, van autonoom werk. Nu werk ik twintig uur bij de Stadskamer als zzp’er. Dat geeft mij een vast inkomen en zekerheid. In de andere twintig uur werk ik met mijn volle aandacht aan mijn kunst. Deze afwisseling heb ik nodig om tot goed resultaat te komen. Daarnaast wil ik ook zinvol bezig zijn voor de maatschappij en mijn omgeving. Bij de Stadskamer kan ik veel van mijzelf kwijt, want ik benader het werken met mensen zoals ik een creatief proces benader.

Ik denk dat de fases waarin mensen een herstelproces doorlopen vergelijkbaar zijn met het maken van een kunstwerk. Als je kunst maakt heb je eerst een onderzoek en experiment, dan de uitvoering en vervolgens een eindproduct. De mensen die ik begeleid zijn op zoek naar zingeving. Daarin kan ik ze goed helpen, want dat zoek ik zelf ook. Ik was mijn opleiding bij de kunstacademie een paar weken gestaakt, omdat ik de zin van de kunst niet inzag. Voor mij is kunst niet alleen een voorwerp om naar te kijken, maar kan het ook ingezet worden als middel om mensen verder te ‘helpen’. Mijn eindscriptie ging niet voor niets over Art Brut versus kunst.”

Juist door de structuur die een baan mij geeft, ervaar ik vrijheid

Obstakel

“Ik voel mij nu heel fijn, heb veel inspiratie, durf mij open te stellen, ben zelfverzekerd en zelfbewust. Ik kan mezelf zijn en stel duidelijk grenzen. Op werk en in mijn kunstenaarschap. Ik doe iets goed of ik doe het helemaal niet. Ritme in mijn dagelijkse leven brengt mij veel. Juist door de structuur die een baan mij geeft ervaar ik vrijheid. Door doen kom ik tot dingen, maar ik heb ook lummeltijd nodig. Met alleen lummelen kom je er niet. Je moet jezelf ook aan het werk zetten en stimuleren. Gelukkig heb ik die discipline. Kunstenaarschap is hard werken. Het gaat niet vanzelf. Je hebt niet van de een op andere dag een idee.

Ik heb als kunstenaar een vrij hoofd nodig. Ideeën kan ik pas uitvoeren als ik er voldoende tijd en ruimte voor heb. Dan filter ik alle ingevingen in mijn hoofd, leg ik verbindingen en werk ik ze uit tot een kunstwerk. Ook doe ik regelmatig aan yoga om goed te kunnen ontspannen.

Doordat ik nu een vaste baan heb, heb ik geen geldzorgen en zit ik niet in de overleefstand die mijn creativiteit blokkeert. Toen ik in die overleefstand zat, lukte het mij maar niet om bijvoorbeeld mijn idee over obstakels uit te werken. Ik was mijn eigen obstakel geworden. Dat zegt genoeg. Als kunstenaar heb je veel meer in huis dan een baantje als barista, schoonmaker of barkeeper om in je onderhoud te voorzien. Gelukkig heb ik nu een baan gevonden waarin ik mijn creativiteit kwijt kan. Ik kan bij Stadskamer mezelf zijn. Als ik nu buiten loop met mijn hond ben ik blij, heb ik energie en merk ik mijn omgeving op. Ik hoef nu ook geen kunst meer te maken om er geld mee te verdienen. Ik kan nu overal de tijd voor nemen en lekker in mijn schuurtje zoveel schetsen maken en autonoom werk maken zonder druk van buitenaf. Het hoeft niet gelijk goed te zijn.”

Grond

“De expositie Grond waar ik dit jaar aan heb meegewerkt was voor mij de eerste opdracht in lange tijd. Ik vond het leuk om weer diep in het kunstenaarschap te duiken, om onderzoek in te doen en tot projecten te komen. Dit is alleen gelukt omdat ik de structuur van een baan ernaast had. Ik ben erg tevreden over het resultaat en hoop in de toekomst aan meer van dit soort projecten te mogen meewerken.”

Profielfoto: Anja Onstenk

Lees ook: Het interview met kunstenaar Maria Neumann

Deel dit artikel:

Ontdek meer artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stuur mij een bericht:

Contactformulier

Wil je...

Als je vragen hebt, van wat voor een aard dan ook, voel mij gerust duchtig aan de tand.

Ben je nieuwsgierig naar mij geworden en/of wil je met mij in zee gaan: laat het weten. Jij bent altijd welkom in mijn netwerk. Als je wil kennismaken: in de ochtend drink ik graag koffie met je. In de middag thee. In de avond port.

Als je geïnterviewd wil worden over de barst in je leven, je bedrijf of de samenleving en jouw oplossing om hem te helen, laat van je horen!

Als je wil dat ik je zelfgeschreven boek bespreek, mag je mij een recensie-exemplaar toesturen.

Als je wil dat ik je een brief schrijf, doe ik dat. Voor 17,50 euro ontvang je post van mij met een heuse Rabarbara-postzegel in je brievenbus. Natuurlijk mag je mij ook een brief sturen. Ik ben dol op post! Mail mij in beide gevallen om adresgegevens uit te wisselen.